Helan Onafhankelijk Ziekenfonds zet in op directe communicatie
In 2024 herinnerde Helan een deel van de 65-plussers persoonlijk aan het belang van de griepvaccinatie. Meer dan 75.000 leden ontvingen een duidelijke e-mail met praktische info en een videoboodschap van prof. Pierre Van Damme. Het resultaat: een hoog openingspercentage en veel waardering van de ontvangers, meer dan 90% vond de boodschap nuttig.
De impact was merkbaar: 14,1% van de niet-gevaccineerde in 2023 liet zich in 2024 toch vaccineren (tegenover 10,6% zonder herinnering). Onder de reeds gevaccineerde herhaalde 92,4% de prik, tegenover 89,1% zonder herinnering.
Toch blijven bepaalde groepen moeilijk te bereiken, zoals zwangere vrouwen, sociaal kwetsbare personen, personen met verhoogde tegemoetkoming en 80-plussers Voor hen zijn extra persoonlijke contacten nodig, bijvoorbeeld via proactieve telefoontjes.
“De griep lijkt voor velen een onschuldige ziekte, maar voor kwetsbare personen kan ze ernstige gevolgen hebben – tot ziekenhuisopnames en overlijdens toe. Een jaarlijkse reminder is cruciaal. Veel mensen vergeten de griepprik of twijfelen aan het nut. Door onze klanten rechtstreeks en betrouwbaar te informeren, helpen we hen bewust kiezen voor hun gezondheid en die van hun omgeving”, zegt Lynn Pellens, expert gezondheidspromotie bij Helan.
Deze ervaring toont aan dat directe communicatie werkt, maar dat bijkomende inspanningen nodig zijn om alle risicogroepen te bereiken.