De deadline nadert: het is tijd om te controleren of alles in orde is. Daarom lanceren het RIZIV en de ziekenfondsen een gezamenlijke boodschap om ervoor te zorgen dat iedereen over de nodige tools beschikt om deze verplichting na te komen en te vermijden dat de verwerking van facturen wordt onderbroken. Hier is wat je moet weten voor een vlotte overgang.

Voor wie is dit verplicht? 

De verplichting tot elektronische facturatie geldt voor:

  • huisartsen en specialisten 
  • tandartsen 

Het betreft alle ambulante verstrekkingen die recht geven op een tegemoetkoming van de Verplichte Verzekering, zowel binnen als buiten het derdebetalerssysteem.

Er zijn enkele uitzonderingen voorzien voor:

  • artsen die op 1 januari 2023 67 jaar of ouder zijn
  • tandartsen die op 1 januari 2024 63 jaar of ouder zijn
  • situaties van bewezen technische onmogelijkheid of overmacht

Wat houdt dit concreet in?  

Vanaf 1 september 2025 moeten de betrokken zorgverleners facturatiesoftware gebruiken die compatibel is met de eHealth-diensten. Verder moeten ze ingelogd zijn op MyCareNet, het beveiligde platform voor gegevensuitwisseling tussen zorgverleners en verzekeraars. 

Welke tools heb je nodig? 

  • Erkende software die eFact en eAttest ondersteunt
  • Een goed werkende verbinding met MyCareNet
  • Een aanbevolen voorafgaande test vóór 1 september

Wat zijn de voordelen van elektronische facturatie? 

Elektronische facturatie biedt een aantal concrete voordelen:

  • Tijdwinst op vlak van administratie: minder papierwerk en dus minder kans op fouten
  • Eenvoudigere opvolging: snelle ontvangst van ontvangstbevestigingen en verwerkingsupdates
  • Snellere betalingen: facturen die via MyCareNet zijn verstuurd, worden snellen verwerkt: binnen maximaal 15 dagen voor eFact en binnen 72 uur voor eAttest
  • Minder verworpen facturen dankzij geautomatiseerde controles bij de verzending

Checklist vóór 1 september 2025  

  • Kies erkende software die compatibel is met eFact/eAttest. Een lijst met erkende software en software die nog moet worden goedgekeurd door het Nationaal Intermutualistisch College (NIC) is beschikbaar voor artsen, tandartsen en kinesitherapeuten
  • Test je MyCareNet-verbinding vóór de deadline (testfacturen versturen, afschriften ontvangen). 
  • Hou papieren attesten bij de hand voor noodgevallen (technische problemen of overmacht). 
  • Leid je administratief personeel op in de nieuwe processen.

In 't kort: eAttest, eAgreement et eFact

 

eAttest    

eFact    

eAgreement

Wat?Elektronische verzending van getuigschriften voor verstrekte hulp naar de ziekenfondsenElektronische facturatie van verstrekkingen in het kader van de derde betalerElektronisch beheer van voorafgaande akkoorden tussen de zorgverlener en het ziekenfonds voor bepaalde behandelingen of medische hulpmiddelen
Met welk doel? Vervanging van papieren getuigschriften bij contante betalingenElektronische verzending van facturen voor verstrekkingen in derde betaler, waarbij de zorgverlener rechtstreeks door het ziekenfonds wordt vergoedGoedkeuring verkrijgen voor specifieke verzorging die een akkoord van het ziekenfonds vereist
Voor wie?Alle zorgverleners die verstrekkingen in contante betaling uitvoerenAlle zorgverleners die de derdebetalersregeling gebruiken voor de facturatie van hun dienstenZorgverleners die verzorging of medische hulpmiddelen aanbieden die een voorafgaande akkoord vereisen
De + 
  • Verminderde administratieve last
  • Versnelde terugbetalingen
  • Minder fouten gelinkt aan papieren documenten
     
  • Eenvoudigere facturatie
  • Kortere betalingstermijnen
  • Betere cashflow voor de zorgverlener
     
  • Vereenvoudigde goedkeuringsprocedure voor verzorging die een voorafgaand akkoord vereist
  • Kortere wachttijden voor goedkeuring
     

 

Voor meer info  

Raadpleeg de praktische gids van het RIZIV:

Elektronische facturatie voor artsen en tandartsen