• Digitalisering

Elektronische attesten: duidelijke versnelling bij specialisten

De digitalisering van de medische facturatie bereikt een nieuwe mijlpaal. In 2025 stellen de Onafhankelijke Ziekenfondsen een uitgesproken toename vast in het gebruik van elektronische attesten (eAttest) door medisch specialisten: tegen het einde van het jaar is 75% van de doorgestuurde attesten elektronisch, tegenover 40% aan het begin van het jaar.

Afbeelding

Waar eAttest al langer ingeburgerd was bij huisartsen en tandartsen, is het gebruik bij specialisten doorheen het jaar sterk toegenomen. Die evolutie wijst op een duurzame verandering in de praktijk en vormt een belangrijk keerpunt in de administratieve vereenvoudiging van het gezondheidszorgsysteem.

Een overgang in twee tempi

In het eerste kwartaal van 2025 werd nog 6 op de 10 attesten van specialisten op papier verstuurd. Negen maanden later was dat aandeel gedaald tot minder dan 3 op 10. Die regelmatige en later versnelde vooruitgang toont aan dat het elektronische attest stilaan de norm wordt in de gespecialiseerde zorg.

Een eenvoudiger en efficiënter circuit

De overstap naar eAttest verandert het administratieve traject grondig:

  • digitale, veilige en traceerbare gegevensoverdracht
  • minder risico op onvolledige of onleesbare documenten
  • wegvallen van papiergebonden logistieke stappen (inzameling, scanning, manuele verwerking).

Controles blijven uiteraard noodzakelijk, maar gebeuren op onmiddellijk beschikbare data. Het resultaat: kortere verwerkingstermijnen en terugbetalingen die gemiddeld binnen de 48 uur plaatsvinden (maximaal 72 uur).

Een direct voordeel voor patiënten… en voor zorgverleners

Voor patiënten die kosten moeten voorschieten, zorgt de snellere terugbetaling voor meer overzicht en minder financiële druk. Voor zorgverleners betekent eAttest:

  • minder administratieve handelingen
  • een lagere foutenmarge
  • een betere aansluiting bij de digitale werkwijzen van andere zorgberoepen.

Een duidelijk wettelijk kader en een dynamiek die moet worden voortgezet

Sinds 1 september 2025 is elektronische facturatie voor ambulante prestaties verplicht voor alle artsen (huisartsen en specialisten) en tandartsen. Het huidige gebruiksniveau van 75% toont aan dat de overgang goed op gang is, ook al zijn sommige specialisten nog bezig met het aanpassen van hun software en interne processen.

In dezelfde lijn voorziet de wetgever een geleidelijke uitbreiding van deze verplichtingen naar kinesitherapeuten, met een mogelijke inwerkingtreding begin 2027.

Voor de Onafhankelijke Ziekenfondsen bevestigt deze evolutie een concrete en positieve modernisering van de sector, in het teken van vlottere zorg en een lichtere administratie. 

Evolutie van het percentage digitale versus papieren attesten in 2025 bij arts-specialisten

  • januari - maart: 39,41%
  • april - juni: 43,22%
  • juli- september: 53,66%
  • oktober - december: 75,15%