Frequentere - en duurdere - behandeling
Met 42.202 verwerkte dossiers voor medische bijstand in 2024, waarvan 3.165 tijdens een verblijf in het buitenland en bijna 39.000 na de terugkeer naar België, registreren de Onafhankelijke Ziekenfondsen een stijging van 2% ten opzichte van 2023. Het overgrote deel van deze dossiers (96%) betreft ambulante zorg, maar in 4% van de gevallen was een ziekenhuisopname vereist.
Het aantal behandelde gevallen neemt toe en tegelijk ook de uitgaven die daarmee gepaard gaan. Twee landen zijn verantwoordelijk voor bijna 80% van de kosten in verband met dringende verzorging in het buitenland: Spanje en Turkije, waar zorgen vaak worden verleend in dure privé-instellingen. Er tekent zich ook een fundamentele trend af in de stijging van de gemiddelde kosten voor bepaalde bestemmingen, met name deze twee landen.
Deze evolutie zou verband kunnen houden met het hogere aantal reizen of een gemiddeld langere verblijfsduur, maar ook met een hoger aantal reizigers dat een zeker medisch comfort wilt in geval van problemen. Medisch toerisme blijft echter uitgesloten: intentionele verzorging wordt systematisch geweigerd.
Een reactieve dienst, binnen handbereik
In 2024 kreeg de infolijn Mediphone Assist, beschikbaar voor 2,3 miljoen Belgen op verblijf in het buitenland, 23.409 oproepen. Dit cijfer is stabiel, maar is gelijkmatiger verspreid over het jaar door de hervorming van de schoolvakanties. 83% van de oproepen werd beantwoord in minder dan 30 seconden.
“Elke zomer is er een piek in de activiteit. Om die de baas te kunnen, anticiperen we: onze callcenterteams worden vanaf het voorjaar versterkt en getraind. In ieder geval is het cruciaal om binnen de 48 uur naar Mediphone Assist te bellen voor een optimale begeleiding en dekking”, benadrukt Tom Van de Vyver.
Mediphone Assist beantwoordt zowel noodoproepen als praktische vragen: ziekenhuisopname, repatriëring, het zoeken naar een lokale zorgverstrekker, arts, tandarts, kinesitherapeut of apotheker, eventueel Frans-, Nederlands- of Engelstalig, of van wacht. De dienst kan ook gecontacteerd worden vóór het vertrek om een reis voor te bereiden met specifieke medische behoeften.
Advies aan de reizigers voor het vertrek
- Neem je Europese ziekteverzekeringskaart mee (beschikbaar in de Mijn Helan app).
- Sla het nummer +32 (0)2 778 94 94 (Mediphone Assist) op in je telefoon. Het nummer staat ook op de achterzijde van de kaart.
- Bel binnen de 48 uur in geval van een gezondheidsprobleem in het buitenland.
- Vraag één maand voor je vertrek medisch advies in het geval van een chronische ziekte.
- Als je arbeidsongeschikt bent, verwittig dan minstens 15 dagen voor je vertrek het ziekenfonds. In bepaalde gevallen is een toestemming vereist. Je vindt meer informatie op de website van je ziekenfonds.