Digitalisering

Teleconsultaties: een oplossing voor de toekomst 

Zoals tijdens de COVID-19-crisis is gebleken, hebben teleconsultaties per video of telefoon het mogelijk gemaakt om een groot deel van de consultaties te compenseren die tijdens de gezondheidscrisis niet bij de huisarts of de specialist konden plaatsvinden. Welke rol zullen ze spelen in de toekomst?  

Afbeelding
Teleconsultations teleconsultaties

Verzorging op afstand heeft ontegenzeggelijk bijgedragen tot het opvangen van de gevolgen van COVID-19, met name wat de contacten met de huisarts en de specialist betreft, en heeft aldus gezorgd voor een zekere continuïteit van de verzorging voor chronisch zieken. 
 

In cijfers 

De terugbetalingsgegevens van de leden van de Onafhankelijke Ziekenfondsen met chronische aandoeningen bevestigen het: de teleconsultaties van 2020 hebben het duidelijk mogelijk gemaakt om een groot deel van de fysieke consultaties te compenseren die niet konden plaatsvinden. Zie onderstaande figuur.

In een vorig rapport werd dit reeds geconstateerd voor 2020. Nu kunnen we dit dus ook bevestigen voor 2021. Deze trend is bijzonder duidelijk tijdens de verschillende golven van de pandemie. Ter herinnering, deze vonden plaats in maart/april 2020 (golf 1), oktober/november 2020 (golf 2), maart/april 2021 (golf 3) en oktober/december 2021 (golf 4).  

De onderstaande grafiek toont overigens dat de consultaties van 2021, inclusief teleconsultaties, vrijwel op hetzelfde niveau zitten als de fysieke consultaties van 2019. Om precies te zijn, waren er 3% meer consultaties in 2021 dan in 2019. In 2020 waren er 3% minder consultaties dan in 2019, teleconsultaties inbegrepen. 

Afbeelding
consultaties huisarts fysieke contacten en contacten op afstand

Kader 

In deze post-COVID-overgangsperiode had de administratie nieuwe nomenclatuurcodes voor teleconsultaties aangekondigd. Deze waren aangekondigd voor 1 februari van dit jaar, maar zullen uiteindelijk van toepassing zijn op 1 augustus. Deze codes zijn respectievelijk voorzien voor:

  • telefonische consultaties
  • videoconsultaties  

Op verzoek van de federale minister van Volksgezondheid is er de afgelopen maanden ook een werkgroep samengekomen om na te denken over een structureel kader voor deze teleconsultaties. Deze groep heeft zijn aanbevelingen voorgelegd aan de minister, die nu beslissingen moet nemen.

Richtsnoeren  

Voor de Onafhankelijke Ziekenfondsen moeten de teleconsultaties deel uitmaken van een reeds bestaande therapeutische relatie tussen de zorgverlener en het lid en kunnen ze in het bijzonder ingezet worden voor opvolgingsmomenten. Zij waarschuwen ook voor een overvloed aan digitale oplossingen. Want hoewel het gebruik van apps op zich heel nuttig is, leidt een overvloed ervan tot verwarring bij de patiënt.