FAQ

Hoe kunnen we jou helpen?

Iedere betrokken persoon (verzekerde of andere belanghebbende) die niet tevreden is over een handeling, een beslissing, een dienst of de toepassing van de regelgeving die onder een Vrije Mutualiteit of de Landsbond van de Vrije Mutualiteiten valt, kan een klacht indienen.

Je ontvangt een ontvangstbevestiging binnen 8 kalenderdagen. Een definitief antwoord volgt binnen 30 kalenderdagen, tenzij een bijkomende termijn nodig is. In dat geval word je hiervan rechtstreeks op de hoogte gebracht. 

Sommige klachten kunnen niet behandeld worden, waaronder:

  • anonieme klachten
  • klachten die niet onder de bevoegdheid van een Onafhankelijk Ziekenfonds of de Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen vallen
  • algemene informatievragen die geen formele klacht vormen 

     

Het wordt aanbevolen om in de eerste plaats contact op te nemen met de bevoegde dienst van je ziekenfonds. 
In veel gevallen kan een toelichting of oplossing op dat niveau al worden gegeven. 

 

U kunt een klacht indienen via het online klachtenformulier of per post. Vergeet niet uw rijksregisternummer of uw inschrijvingsnummer bij de mutualiteit te vermelden, evenals een duidelijke en volledige beschrijving van uw klacht en, indien van toepassing, de documenten die nodig zijn voor de analyse ervan.

Indien nodig kan de Complaints Manager/Ombudsman contact met je opnemen om bijkomende informatie of documenten op te vragen voor een volledige analyse van je dossier. 

Ja. Alle klachten worden behandeld in overeenstemming met de geldende wetgeving inzake gegevensbescherming (AVG/GDPR) en met respect voor de vertrouwelijkheid. 

Ja, op voorwaarde dat je beschikt over zijn of haar toestemming of een volmacht, of dat je wettelijk gemachtigd bent om in zijn of haar naam op te treden. 
 

De dossierbeheerder informeert je over de verschillende stappen in de behandeling van je klacht en neemt contact met je op indien bijkomende informatie nodig is.