29/09/2017
Ben je thuisverpleegkundige en pas je de elektronische derdebetalersregeling toe? Dan ben je verplicht om de identiteit van je patiënt na te gaan bij elk bezoekje.

Die verplichting wordt in de toekomst ook uitgebreid naar andere zorgverleners. 

Bij voorkeur de eID

Thuisverpleegkundigen die de elektronische derdebetalersregeling toepassen zijn sinds 1 oktober 2017 verplicht om de identiteit van hun patiënten na te gaan bij elk bezoek. Hoe? Door een lezing van de elektronische identiteitskaart (eID) van de patiënt, zijn geldige ISI+-kaart of een geldig attest van sociaal verzekerde (afgeleverd door het ziekenfonds). Het is de bedoeling dat thuisverpleegkundigen bij minstens 9 op de 10 bezoekjes op die manier de identiteit van hun patiënt controleren. In maximaal 1 op de 10 gevallen kunnen ze dat doen door een lezing van de barcode op het kleefbriefje van het ziekenfonds of door manueel het identificatienummer van de sociale zekerheid (INSZ-code) in te geven.

Verschillende voordelen

Deze maatregel is verplicht voor de thuisverpleegkundigen sinds 1 oktober 2017, maar in de toekomst zal ze uitgebreid worden naar andere zorgverleners. Die identificatie heeft namelijk enkel voordelen. Patiënten krijgen een nog betere verzorging en opvolging, de samenwerking tussen de zorgverleners en de ziekenfondsen verloopt efficiënter en de kans op fraude verkleint.